Коли Ви говорите або пишете про
дітей та дорослих з інвалідністю, рекомендуємо використовувати слова і поняття,
які не створюють стереотипів
НЕ створює стереотипи:
|
Створює стереотипи:
|
Людина (дитина) з інвалідністю
Людина з обмеженими фізичними (ментальними, сенсорними і т.д.) можливостями |
Хворий, каліка, покалічений,
деформований, неповноцінний, дефективний, неспроможній, з вадами
|
Людина (дитина), яка
використовує інвалідну коляску, пересувається на колясці. Людина з травмою
хребта, з порушенням опорнорухового апарату
|
Людина, прикута до інвалідного
візка. Візочник
|
Вроджена інвалідність. Інвалідність
з дитинства
|
Вроджений дефект, вада
|
Людина має церебральний параліч
(ДЦП) або інше
|
Страждає на ДЦП
|
Людина, яка перенесла
поліомієліт. Має інвалідність в результаті поліомієліту
|
Страждає від поліомієліту, від
наслідків поліомієліту, жертва поліомієліту
|
Людина з інтелектуальною
інвалідністю. Людина з особливостями інтелектуального розвитку.
Людина з
затримкою розумового розвитку
|
Відсталий, слабоумний, розумово
неповноцінний
|
Людина з синдромом Дауна. Діти
з синдромом Дауна
|
“Даун”, «даунятко»
|
Людина з епілепсією або
підвласна епілептичним нападам
|
Епілептик, з припадками
|
Людина з емоційною інвалідністю.
Людина з психічними або емоційними розладами |
Божевільний, псих
|
Незряча людина, слабозора
людина.
Людина з порушенням зору |
Сліпий. Сліпий, як кріт,
абсолютно сліпий
|
Людина з порушенням слуху.
Людина (дитина) з залишками слуху |
Глухий, туговухий
Глухонімий, глуха людина |
Людина з порушенням мови.
Людина з труднощами в спілкуванні |
Німий
|
Звичайна, типова людина, без
інвалідності (за контекстом)
|
Нормальний, здоровий (у
порівнянні з інвалідом)
|
Ще одне, на що потрібно звернути увагу: вибираючи слова і вирази, слід уникати стереотипів. “Жертви” – це надмірно драматичний образ, вічно нещасної і безпорадної людини. “Герой”, який “не дивлячись ні на що” “подолав” і веде “нормальне” життя – теж дуже поширений образ. Створюючи його в такому ключі, автор непомітно впадає в протекційний тон. Не потрібно проявляти зайву жалісливість і нав’язливе співчуття: те, що Ви спочатку не бачите в людині з інвалідністю рівного собі – образливо.
Крім того, пам’ятайте, що, прагнучи коректності, потрібно уникати узагальнень і припущень. Не соромтеся запитувати, як буде правильно, у самих людей з інвалідністю.
Немає коментарів:
Дописати коментар